کتیبه نقش برجسته سلام بر حسین کد 145
توضیح محتوایی این اثر
امام صادق علیه السلام فرمودند :
بندهای نیست که آب بنوشد و حسین علیهالسلام را یاد نموده و قاتلش را لعنت کند مگر اینکه خدا صدهزار حسنه برایش مینویسد و صدهزار گناه از سیئات او را پاک میکند و او را صد هزار درجه معنوی بالا میبرد و با این عمل گویی او صد هزار برده را آزاد کرده و خدای متعال روز قیامت او را با دلی شاد و آرام (در آن محشر سوزان با دلی بسیار خُنک – ثلج الفؤاد – و نه جگری تفدیده) محشور میکند.
“کامل الزیارات” ابن قولویه قمی
فرایند تولید این محصول
این تابلوها گنجینه ای از هنر نقش برجستهای هستند که داخل آن از خشتها یا کاشیهایی تشکیل شده
که تمام نقوش و حروف روی آنها برجسته هستند
و بر روی این برجستگی ها با قلمو و رنگهای مخصوص رنگ آمیزی یا میناکاری میشود و سپس لعابدیده شده
و پس از خشک شدن بر روی بیس چوبی چسبیده و در محفظه قاب و حفاظ شیشه قرار میگیرد.
نقطه آغاز
در ابتدا طراحی اثر انجام میشود که سعی شده طرح های آن با رعایت اصول زیباشناختی گرافیکی زیبا، ساده و گویا باشد.
قابل ذکر است که برای ایجاد برجستگی بر روی کاشی نمیتوان از عناصر تصویری خیلی ریز در طراحی استفاده کرد
زیرا پس از ساخت آن باعث شکسته شدن و ریختن قسمتهای برجسته ی ریز آن میشود،
پس بنابراین سعی شده طراحیها ساده باشد البته شایان ذکر است
که در این متریال به کار رفته در کارگاه لوح هنر ساختار شیمیایی آن به گونه ای ترکیب شده
که برای نقوش کوچک هم میتوان از این ماده استفاده کرد و درصد شکستگی و ریخته شدن نقاط ریز کمتر اتفاق بیفتد
و خیلی بهتر از گل رس و خمیر سرامیک نقش گرفته میشود و حتی برای نقوش ریز هم جوابگو هستند.
به گونه ای راحت تر بیان کنیم طرح این کاشیها را با متریال دیگری مثل گل رس نمیتوان تولید کرد.
ماده اولیه
این خشتها از ترکیب موادی تولید میشوند که به اصطلاح رزینی یا سنگ گچ گفته میشود
در واقع از ترکیب چند ماده شیمیایی با گچ و مکملهای آن به همراه هاردنر تشکیل شده است.
فرایند تولید
پس از اینکه طرح پایانی آماده شد تمام عناصر آن که باید برجسته شود سه بعدی شده
و میزان برجستگی هر قسمت مشخص میشود و در نهایت یک نمونه از آن به صورت ریخته گری ساخته میشود،
این نمونه درواقع کاشی مادر بوده که پس از دستکند شدن و اضافه شدن قسمت های مورد نیاز به آن کتیبه نقش برجسته
اصلی (مادر) آماده برای قالب گیری میشود.
قالب گیری
از کاشی مادر توسط مواد سلولزی قالب اصلی ساخته میشود که توسط آن مراحل قالبریزی، تولید و تکثیر خشتها انجام میشود.
بستر سازی خشت ها
پس از فرایند تولید خشت ها و خشک شدن کامل آنها یک لایهی نازک رنگ بر روی تمام وجوه کاشی از روبرو و چهار وجه آن پاشیده میشود
و در درجه حرارت مساعدی خشک میشود تا بستر مناسبی برای نفوذ رنگ و چرخش بهتر قلمو بر روی کاشی محیا شود.
مینا کاری
این خشتهای تک رنگ که هر خشت آن متناسب با طرح آن رنگ زمینه خورده به کارگاه میناکاری رفته و تمام سطوح و عناصر آن
به صورت دستی توسط هنرمندان میناکار ما رنگ امیزی میشود.
در رنگامیزی این کاشی ها از تنالیتههای مختلف رنگی استفاده میشود ولی رنگ طلایی و فیروزهای به علت سنتی بودن،
زیبایی وجلای بصری آن معمولا در طرح های متفاوت غالب بر دیگر رنگها میباشد.
لعاب کاشی
کتیبههای رنگ امیزی شده توسط لعابهای سفید رنگی بر روی تمام سطوح آن پوشیده شده
و پس از خشک شدن این سفیدی ها به شکل لایهی نازک شیشهای میدرخشد
و باعث شارپ شدن و جلای هر چه بهتر رنگها می شود.
ساخت قاب
پروفیلهای پی وی سی ارتفاع دار (جعبهای) برای این محصولات برش داده میشود
تا هم ارتفاع کتیبه که معمولا ۱.۵ سانتیمتر هست و هم شیشه آن را در بر گیرد. این قابها در شش
سایز ۱۷*۱۷ ، ۲۹*۱۷ ، ۳۳*۱۷ ، ۲۶*۲۶ ، ۳۵*۲۵ ، ۴۳*۴۳ تولید میشود.
کاشیهای برجسته توسط چسبهای خیلی قوی بر روی چوب ام دی اف نصب شده
و با این چهار چوبهای پیویسی قاب و شیشه میشود.
بسته بندی
برای تمام سایزهای مختلف تابلو کتیبههای نقش برجسته یک جعبه مقوایی مقاوم در برابر حمل و نقل به شکل ساک دستی تهیه شده است
که طرحهای سنتی و زیبا با عنوان گنجینهای از هنر نقش برجسته به صورت چاپ دستی سیلک اسکرین چاپ خورده
که بدون نیاز به خرید جعبه یا کاغذ کادو میتوانید بستهای زیبا و نفیس را هدیه دهید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.