لوح قلم

چون نفخت فیه من روحی توراست یا حسینی باش یا منصور باش

تابلو کتیبه دل آرام

چون نفخت فیه من روحی توراست
یا حسینی باش یا منصور باش

عطار

?یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی

«تو اى روح آرام‌‏ یافته! به سوى پروردگارت بازگرد، در حالى‌که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است. پس داخل بندگانم شوید و داخل بهشتم!»

? آیات آخر سوره فجر

?اطمینان و سکونت دل به پروردگار مستلزم آن است که بنده راضی باشد و در مقابل قضا و قدری که او برایش پیش می‌آورد کمترین چون و چرایی نکند. پس هیچ سانحه به خشم آورنده‌ای او را به خشم نمی‌آورد و هیچ معصیتی دل او را منحرف نمی‌کند و وقتی بنده خدا از خدا راضی باشد حتماً خدای تعالی هم از او راضی خواهد بود چون هیچ عاملی به جز خروج بنده از راه بندگی ، خدا را به خشم نمی‌آورد و بنده خدا وقتی ملازم طریق عبودیت باشد مستوجب رضای خدا خواهد بود.

▫️امام صادق (ع) می‌فرمایند: «سوره فجر را درنمازهای واجب و مستحب خود بخوانید که سوره حسین (ع) است هرکس این سوره را بخواند و در آن برای انجام کارهای شایسته بیندیشد در روز رستاخیز با آن حضرت و در درجه او وارد بهشت خواهد شد».

▫️از امام صادق‏ (ع)سؤال شد که آیا مؤمن از جان دادن خود راضى است؟ حضرت فرمود: در لحظه اول راضى نیست ولى فرشته قبض روح به او دلدارى می‌دهد که من از پدر به تو مهربان‏ترم، چشمت را باز کن. او چشم باز می‌کند و پیامبر (ص) و على و فاطمه و حسن و حسین و سایر امامان علیهم‌السلام را می‌بیند. فرشته می‌‏گوید: اینان دوستان تو هستند. مؤمن هم با دیدن این صحنه راضى می‌شود و در این هنگام خطاب «یا ایّتها النفس المطمئنّة» را می‌شنود.

?تفاسیر المیزان و نمونه

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *